Zdrávas Maria, milostí plná, Pán s Tebou, požehnaná jsi mezi ženami a požehnaný plod života Tvého - Ježíš. Svatá Maria, Matko Boží, pros za nás hříšné, nyní i v hodinu smrti naši. AMEN

 

Domů

 

Tři králové



     patroni Kolína; cestujících, poutníků; kožešníků; proti nečasu.
     Tři králové se nazývají mudrci z Východu a připomínáme si je 6. ledna, kdy církev slaví „Zjevení Páně". Tento svátek patří k největším v církevním roce. Jmenují se Kašpar, Melichar a Baltazar a množí se kolem nich různé legendy a dohady.
     „Kde je ten novorozený židovský král? Viděli jsme jeho hvězdu a přišli jsme, abychom se mu poklonili," Tak to stojí napsáno v Matoušově evangeliu (Mt. 2,1). Zázračně zářící hvězda ukazovala třem mudrcům cestu z Východu do Betléma, bezpečně je převedla přes všechny překážky až k novorozenému Ježíši. Když uviděli Syna Božího, padli na kolena a vzdávali úctu Dítěti a jeho matce Marii. Potom předali přinesené dary: zlato, kadidlo a myrhu. Zlato označovalo královskou důstojnost, kadidlo modlitby a oběti a myrha byla znamením člověčenství. Aby unikli hněvu krále Heroda - byli varováni pokynem z nebes -vrátili se Kašpar, Melichar a Baltazar do své země jinou cestou - vyhnuli se Jeruzalému.
     Další životní příběhy Tří králů známe také jenom z legend. Apoštol Tomáš je údajně vysvětil na biskupy. Po mnoha letech úspěšného misionářského působení zemřeli několik dní po sobě. Podle legendy byli také pohřbeni ve společném hrobě.
     Viditelným důkazem úcty k Třem králům je jednak nádherný zlatý relikviář v kolínském dómu z dílny Mikuláše z Verdunu, jednoho z nejslavnějších zlatníků středověku, a jednak obrovský římský sarkofág v milánském kostele sv. Eustorgia. Legenda vypráví, že císařovna Helena vyzvedla ostatky Kašpara, Melichara a Baltazara a později je darovala biskupovi Eustorgiovi z Milána, protože o ně císařovnu prosil. Protasius, Eustorgiův nástupce na biskupském stolci, nechal pro ostatky zřídit kamenný sarkofág, který nechal postavit nad Eustorgiovým hrobem. Prázdný sarkofág je dnes v kapli Tří králů, napravo od presbytáře, ve stavebně zajímavě řeše¬ném kostele sv. Eustorgia. Koste] je na stejnojmenném náměstí v jižní části milánského městského centra. Relativně plochá stavba se štíhlou věží, jedna z nejvýznamnějších staveb renesance, byla ve 13. století znovu postavena.
     Detail relikviáře Tří králů v kolínském domě. V relikviáři jsou uloženy domnělé ostatky Tří králů, a také ostatky Felixe, Nabora a Řehoře ae Spoleta.
     Úcta a tradice: až do 18. století byly ostatky Tří králů cílem nejvýznamnějších poutí Západu. Až do dnešní doby se ke třem mudrcům upíná mnohde lidová víra. „Tříkrálové" požehnání má od domu vzdálit neštěstí; především na vesnicích je ještě obvyklé, že pán domu v předvečer 6. ledna napíše na rám dveří iniciály jmen králů a odpovídající letopočet (např. 19+C+M+B+95; písmena C, M, B bývají též odvozena od věty „Christus Mansionen Bene-dicat", Kriste požehnej byt). Paní domu zase na mnoha místech vykouří všechny místnosti. Mnoho hostinců má název odvozen od Tří králů: Mouřenín, Hvězda, Koruna. I ve městě se zachoval zvyk zpěváků, kteří chodí od domu k domu a prosí o dar. Na ochranu před špatným počasím má mnoho kostelů zvony s počátečními písmeny Tří králů.
     Centrem uctívání Tří králů bylo a je město Kolín; mimo toto město nebyl kult Tří králů jako svatých nikdy oficiálně uznán.
     Znázorňování: obrazy Tří králů jsou především v Kolíně, díky tradici uctívání; jejich obrazy nebo symbolické znaky jsou mimo jiné na městských branách, na důležitých budovách, na městských pečetidlech, na erbech a dokonce na řetězu starosty. Na pohlednicích vidíme Tři krále v oblacích nad městem. Na obrazech Tři králové často vzdávají úctu Děťátku v jeslích. Jeden z nich má většinou černou barvu pleti.
 

NAVRCHOLU.cz